16 kwi 2013

Chleb żytni pełnoziarnisty

Postanowiłam iść za ciosem i upiec kolejny chleb. Tym razem padło na żytni pełnoziarnisty. Muszę przyznać, że okazał się być zdecydowanie łatwiejszy niż poprzedni. Jest mocno wypieczony, ma chrupiącą skórkę i miękki, sprężysty środek. Właśnie taki chleb lubię najbardziej :) Oryginalny przepis znalazłam tutaj.


SKŁADNIKI:
  • 150 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 400 g mąki żytniej pełnoziarnistej + trochę do podsypywania
  • 250 ml letniej wody
  • 2 łyżki czarnuszki lub kminku*
  • 2 łyżki otrąb lub płatków owsianych
  • 2 łyżeczki soli*
  • łyżeczka cukru
  • 1/2 łyżeczki suchych drożdży
* jeśli nie lubicie słonych i wyrazistych smaków dajcie połowę porcji.

Wymieszajcie ze sobą wszystkie suche składniki. Dodajcie zakwas i znów wymieszajcie. Wlewając powoli wodę wyróbcie dość luźne ciasto. Powinno mieć konsystencję gęstej śmietany (ja musiałam dodać jeszcze 2 łyżki letniej wody). Ciasto włóżcie do obsypanej mąką miski, przykryjcie ściereczką i odstawcie w ciepłe miejsce na 2-2,5 godziny. Ja mój chleb ustawiłam w piekarniku włączonym na 45°C i z uchylonymi drzwiczkami.  

Kiedy ciasto wyrośnie (powinno to być wyraźnie widać), wyjmijcie je z miski i podsypując mąką jeszcze raz zagniećcie. Z ciasta uformujcie bochenek. W oryginalnym przepisie napisane jest aby taki bochenek odstawić znów na 2 godziny, ja swój odstawiłam na taboret obok nagrzewającego się pieca na 1 godzinę i też ładnie wyrósł.


Kiedy bochenek urośnie można go piec.


Chleb piecz w piecu nagrzanym do 220°C przez 30 minut, później obniż temperaturę do 200°C i piecz jeszcze 15 minut.


SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz