29 mar 2012

Mazurek z kajmakiem

Mazurek z kajmakiem nie jest w moim domu tradycyjnym ciastem. Moja mama pierwszy raz jadła go kilka lat temu, kiedy zrobiłam go ja. Kajmak jest praco- i czasochłonny, poza tym bardzo słodki, więc robię go tylko na Wielkanoc, ale wtedy wszyscy się na niego rzucają i bardzo szybko znika.

SKŁADNIKI:
na kruche ciasto:

  • 250 g masła (ewentualnie może być margaryna)
  • 100 g cukru
  • 250 g mąki
  • 2 żółtka
  • cukier waniliowy
na kajmak:
  • 0,75 l śmietanki kremówki 36 %
  • 60 dkg cukru
  • 10 dkg masła
  • 9 łyżek wody
  • 9 łyżek cukru
Podstawą mazurka jest kruche ciasto. Najpierw wymieszajcie mąkę z cukrem i cukrem waniliowym, a następnie dodajcie żółtka i zimne masło pokrojone w kostkę.


Ciasto trzeba ugniatać aż powstanie gładka masa, która łatwo odchodzi od palców. Ciasto będzie lepsze, jeśli odstawcie je na minimum pół godziny do lodówki.


Podsypcie blat mąką i rozwałkujcie schłodzone ciasto na grubość ok 0,5 - 1 cm. Wyłóżcie spód i brzegi foremki (ja używam takiej do tart) o średnicy ok. 30 cm. Rozgrzejcie piekarnik do 200°C i pieczcie ciasto przez ok. 25 minut.


Śmietanę z cukrem i masłem gotujcie na małym ogniu. Masę trzeba ciągle mieszać. Kajmak będzie gotowy kiedy kropla upuszczona na talerz nie rozpłynie się tylko utworzy ładną perełkę. Zwykle trwa to ok. 2 godziny!



Z 9 łyżek wody i 9 łyżek cukru zróbcie karmel. Są na to dwa sposoby. Jeśli ufacie swoim zdolnościom kulinarnym możecie najpierw zrumienić cukier na suchej patelni a później wlać wodę i mieszać aż powstanie karmel. Jeśli tak jak mnie nie przekonuje was ten sposób wlejcie wodę od razu na patelnię (razem z cukrem) i mieszajcie aż wyparuje i zrobi się karmel.


Karmel dodajcie do przestudzonej masy. Kajmak jest gotowy. Teraz trzeba go szybko nałożyć na ciasto. Ja pod kajmak daję migdały, czekoladę i skórkę pomarańczową.


SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz